CONTROL
Merhaba değerli dostlar, bu yazımda sizlere CONTROL isimli ilginç bir oyundan bahsetmek istiyorum. Şimdiye kadar oynadığım oyunlar içerisinde hikâyesi ve haritası en karışık oyun diyebilirim. Belki oynayan herkes için bu şekilde değildir ama bana çok karışık geldi. Aslına bakarsanız kendimi bu oyuna tam da veremedim. Bazı oyunlar var, oynadıkça oyunla bağ kuruyor, devamını merak ediyor ve her türlü zorluğa rağmen ilerlemek istiyorsunuz, bazı oyunlarda da bağ kurmanız biraz zor oluyor. Control, bağ kurmakta zorlandığım bir oyun oldu.
Control Nasıl bir oyun?
Control, üçüncü şahıs nişancı gözüyle oynanan, oynarken karakterimizin fiziki özelliklerini gördüğümüz, görevler yaptığımız, büyük ve küçük birçok düşmanla savaştığımız, bazen de bulmaca çözdüğümüz aksiyon, macera, bilim-kurgu tarzında bir oyun. Oyunun hikâyesini takip etmek ve anlamak biraz dikkat istiyor! Eğer bunu yapabilirsek oyun bizi içine çekiyor ve sona ulaşmak için sabırsızlanıyoruz ama eğer oyuna dikkatinizi veremezsek, oyundan ve hikâyeden uzaklaşmamız hatta oyunu oynamaktan vazgeçmek istememiz bile olası bir durum!
Oyunun hikâyesi ve oynanışı yanında beni etkileyen en önemli özelliği görselliği ve mekân tasarımları oldu. Oyunu oynarken bazen kendimi çok garip hissettim. Sıradan bir devlet dairesi gibi görünen yerin uçsuz bucaksız bir sırlar odası olduğunu keşfetmek ve bu odaların içerisinde kendimi küçücük bir nokta gibi hissetmek gerçekten garipti.
Şunu da eklemek isterim, Control, 2019 Game Awards - En İyi Sanat Yönetmenliği ödülünü almış bir oyun. Control bu ödülü sonuna kadar hak ediyor.
Control’ün Hikâyesi ne?
Oyunun hikâyesi daha önce internet üzerinde duyduğum SCP Vakfı’nın ürettiği bilim-kurgu yazılar/hikâyeler/karakter yaratımlarına benziyor ve belki de hikâyenin ana konusu aynıdır, bilemiyorum. Control oyununun hikâyesini daha iyi anlamamız için SCP Vakfı ile ilgili şöyle bir kısa bilgi vermek isterim.
“SCP Vakfı, internet tabanlı bir iş birlikçi yazma projesinin konusunu oluşturan kurgusal bir organizasyondur. (SCP'nin açılımı, Special Containment Procedures yani Özel Muhafaza Prosedürleri olmakla birlikte, organizasyonun "Korumak, Korumak, Korumak" veya "Güvence Altına Al, Muhafaza Et, Koru" olarak çevirebileceğimiz "Secure, Contain, Protect" şeklindeki sloganına atıfta bulunmaktadır.) Bu proje altında yazılan öyküler, kurgusal Vakıf'ın doğal yasaları ihlal eden varlıklar, mekanlar ve nesneler (SCP olarak adlandırılıyorlar) ile olan "mücadelesini" anlatır. SCP Vakfının internet sitesindeki yazılı eserlerin çoğu, "Özel Muhafaza Prosedürleri" adı verilen yazılardan ibaret olup, bunlardan her biri belirli bir SCP'nin Muhafaza sürecini anlatır. İnternet sitesinde ayrıca "Vakıf Öyküleri" denen, SCP Vakfının evreninde geçen birkaç yüz tane kısa öykü bulunmaktadır.”
SCP vakfı’nın ürettiği bazı varlıklar ise şöyle:
“Muhafaza edilmiş SCP örnekleri
SCP-999: SCP-999, fıstık ezmesine benzer bir kıvama sahiptir.Neşeli davranışlarına ek olarak, SCP-999 tüm hayvanları (özellikle insanları) sever, et yemeyi reddeder ve hatta başkalarını kurtarmak için kendi hayatını riske atar.
SCP-055: SCP-055'i inceleyenler onun karakteristik özelliklerini unuturlar. Buna SCP-055 sebep olur. Aynı sebepten dolayı SCP-055 tarif edilemez bir nesnedir ve ne olup olmadığı bilinmemektedir.
SCP-087: SCP-087, sonsuza kadar aşağı inen bir merdivendir. Bu merdivende; Yüzünde ağzı, göz bebekleri ve burun delikleri olmayan, SCP-087-1 veya SCP-087-B olarak adlandırılmış biri ikamet etmektedir.
SCP-108: SCP-108, bir Nazi sığınağıdır. Bu sığınağa erişim sadece bir kadının burnunun içinde keşfedilmiş bir portal (geçit) aracılığıyla mümkündür.
SCP-173: SCP-173, inşaat demiri, beton ve Krylon sprey boyasından oluşan insansı bir heykeldir. Doğrudan gözlemlendiğinde hareketsizdir, ancak insanların görüş hattı kırıldığında insanlara saldırır.
SCP-294: SCP-294, sıvı forma bürünebilir veya sıvı formdaki hemen hemen her şeyi dağıtabilir.
SCP-426: SCP-426, sadece birinci şahıs olarak hitap edilebilen bir tost makinesidir.”
Wikipedia
Control oyununun tüm hikâyesi bu tarz; kontrol altında tutulması gereken varlıkların olduğu Federal Kontrol Bürosu’nda (FBC) geçiyor. Büroya giriş kısmı hariç oyunda dış mekân kullanımı hiç yok.
Oyunda farklı birçok karakter var. Bizim yönlendirdiğimiz, aynı zamanda da oyunun ana karakteri olan Jesse Faden, çocukluk zamanlarında iken kardeşi Dylan ile birlikte paranormal bir olay yaşıyorlar. Jesse, olayın gerçekleştiği yerden kaçıyor fakat Dylan kaçamıyor. Dylan, FBC tarafından incelenmek için alınıyor. Jesse de yıllar sonra FBC’ye kardeşi Dylan’ı aramaya geliyor.
Jesse’nin oyun boyunca konuştuğu bir şey var; bir his, bir ruh, bir şey… Bunun ne olduğunu oyunu oynadıkça çözüyoruz. Büroya gelen Jesse, kardeşini bulmak ve çocukken yaşadıkları olayın nedenini öğrenmek istiyor. Ama bunu yapabilmesi için FBC’nin derin, gizli, ilginç yerlerinde dolaşması ve buradaki doğaüstü varlıklarla mücadele etmesi gerekiyor. Sırlarla dolu bu yerde kendi sırlarını arayıp bulmaya çalışıyor. Kısaca özetlersek; paranormal olaylar yaşayan Jesse ve Dylan’ın, paranormal olayları inceleyen FBC içinde yaşadıkları paranormal olaylardan oluşan bir hikâye. Biraz karışık!
Hikâye gerçekten karışık! Oyun; hem hikâyeyi hem de FBC’nin neleri araştırdığını, nelerle mücadele ettiğini, bu büroda neler döndüğünü anlatmak için bize tonlarca belge, ses kaydı ve fotoğraf veriyor. Büroyu gezdikçe bolca doküman topluyoruz. Oyunun içinde yer alan olaylar ve karakterle ilgili detaylı bilgiler bu dokümanlarda bulunuyor. Dokümanları tek tek okuyup, ses kayıtlarını da dinleyebiliriz ama bu işlem oyun süremizi oldukça uzatacaktır ki, hikâyeyi de derinlemesine anlamak istiyorsak bu dokümanları incelememiz gerekiyor. Ne ile savaştığımızı bilmek önemli!
Oynanış nasıl?
Oynanış sıradan bir üçüncü şahıs nişancı oyunu gibi. Ama oynanış sıradan bir üçüncü şahıs nişancı oyunu kadar basit değil. Yetenek ağacı, görevler, dokümanlar ve harita oldukça karışık. Oyunun haritasından başlamak istiyorum çünkü beni en çok zorlayan kısım harita oldu.
- Harita
Haritada görevin yerini bulmak biraz zor. Görev harita üzerine işaretli ama o işaretli alana gitmek tam bir çile! Haritanın tek bir parçadan oluşmaması da görev yerini bulma çilemizi iyice pekiştiriyor. Harita çeşitli bölgeler ve katlardan oluşuyor. Oyunun ilk başlarında haritadaki bazı bölümlere giremiyoruz. Her ne kadar büronun yeni yöneticisi olsak da oyunun başlarında bazı bölgelere giriş için gerekli erişim seviyesine ya da bölgeye ulaşabilecek yeteneklere sahip değiliz. Oyunda ilerledikçe, erişim ve yetenek kazandıkça haritanın gidemediğimiz bölümlerine gitme fırsatımız oluyor.
Control, platform oyunlarında kullanılan metroidvania sistemini kullandığı için haritası biraz kafa karıştırıyor. Haritada işaretli alanda olmama rağmen gitmem gereken yeri bulmam bazen saatlerimi aldı. Tamam, biraz abarttım gibi oldu ama hayır, abartmıyorum!
Oyunda bölge ele geçirme var bu bölge ele geçirmenin en büyük avantajı harita üzerinde ışınlanma yaparak yolları kısaltmamız. Bu sistem haritanın karmaşıklığını biraz olsun yumuşatmış ama yine de harita çok karışık!
Ayrıca oyunda boyutlar arası yolculuk için kullandığımız bir de otel var. İlginç!
- Silahlar
Oyunda sadece bir silahımız var ama silahı; tabanca, pompalı, makineli şeklinde farklı formatlara sokabiliyoruz. Bu silah büroya ait ve bildiğimiz silah türlerinden farklı. Silahta şarjör yok, onun yerine dolma süresi var. Ayrıca etraftan topladığımız materyaller sayesinde silahımızı farklı özelliklerle; isabet oranı, zırh delme şiddeti, atış hızı vs Donatabiliyoruz. Fakat bu materyaller birbirine benzer türden. Division oyunlarında olduğu gibi, aynı malzeme ama levelleri farklı. Materyalleri kullanarak silahlarımızın özelliklerini ayarlayabiliyoruz.
Silah sistemi için kullanılan geliştirme sistemi de karışık geldi bana. Oyunu Türkçe altyazı yamasıyla oynamama rağmen geliştirme menüsünde de zorlandım. Oyun boyunca silah slotlarımdaki boşlukları dolduramadım. Silahımın üç slotu vardı ama ben sadece bir tanesini kullanabildim. Silah geliştirme sistemi de bana karışık geldi!
- Yetenekler
Oyunda bazı yeteneklerimiz var; etraftaki eşyaları tutup fırlatma, etraftaki eşyaları kendimize kalkan yapma, uzun sıçrama ve havada uçma/süzülme gibi. Bir yetenek kazandığımızda oyun boyut değiştiriyor, bu garip boyutta yeteneğimizi test ediyor ve öğreniyoruz. Bu özelliklere oyunun ilk başında sahip değiliz. Oyunda ilerledikçe ve bazı görevleri yaptıkça saydığım yeteneklere kavuşuyoruz. Yaptığınız savaşlardan kazandığımız yetenek puanlarıyla da bu özelliklerimizi geliştirebiliyoruz. Ayrıca bu geliştirme sisteminde sağlık barı da var. Yetenek puanlarımızı aksiyon için değil sağlık için de kullanabiliyoruz.
Ben o işi de beceremedim. Tamam, ben zaten iyi bir oyuncu değilim ama inanın bu oyunun her şeyi bana çok karışık geldi ki, o nedenle oyunu bir oturuşta bitiremedim. Oyuna bağlanmakta zorlandım. Sanki bir oyun değil de sevmediğim bir dersi zorla dinliyormuş gibiydim!
- Düşmanlar
Oyundaki düşmanlarımız büroyu ele geçirmiş olan varlığın ele geçirdiği büro çalışanları ve bazı garip varlıklardan oluşuyor. Çok fazla olmasa da, oyundaki garip varlıklar fena değillerdi.
- Görev sistemi
Oyunda iki tür görev var. Birincisi ana görevler, ikincisi de yan görevler. Yan görevler ana görevi yaparken ya da haritada görev yerine giderken “Bekleme salonunda his saldırısı!” şeklinde birden ekranın üst kısmında belirliyor. Kabul ederseniz göreve gidiyorsunuz. Yan görevleri yapmadan da oyunu bitirebilirsiniz ama o zaman bazı düşmanları ve kazanabileceğiniz özellikleri görmemiş oluyoruz. Yan görevleri kabul edip sonra iptal edebiliyoruz.
- Kayıt noktaları
Oyunda eğer ölürsek öldüğümüz yerde dirilmiyor, oyunun en son kayıt aldığı yerde canlanıyoruz. Son öldüğümüz yere gitmek içinde gereksiz bir mesafe kat ediyoruz. Öldükten sonra oyuna geriden başlama sistemini beğenmedim. Zaten karışık olan haritada ilerlemek sıkıcıyken, öldükten sonra tekrar uzun bir yol yürümek hoşuma gitmedi.
Oyunu tavsiye eder miyim?
Oyunu kesinlikle tavsiye ederim. Siz bana bakmayın, dedim ya; ben iyi bir oyuncu değilim. Oyun gayet güzel, ilginç ve merak uyandırıcı. Oyunun aksiyonu, gizemi, heyecanı sizi tatmin edecektir diye düşünüyorum. Her ne kadar gıcık yönleri olsa da birbirine benzeyen oyunların yanında Control mutlaka deneyimlenmesi gereken bir macera diye düşünüyorum. Sırf mekânları görmek için bile oynanır bence.
- Geliştirici: Remedy Entertainment
- Yayıncı: 505 Games
- Çıkış Tarihi: 27 Ağustos 2019
- Platformlar: PC (Epic Games) / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X
Oynanış videolarını YouTube kanalımdan izleyebilirsiniz
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorumunuz için teşekkür ederim, en kısa sürede (klasik laftır) geri dönüş yapacağım :)